home design 800x400
home design 1170Χ320
ΦΟΔΣΑ ΤΕΧΑΝ banner 800x400
ΦΟΔΣΑ ΤΕΧΑΝ banner 1170x320

Φειδίας: Μια μοναδική έκθεση στα Musei Capitolini στην Ρώμη

Εικ.1 Έκθεση Φειδίας στα Μουσεία του Καπιτωλίου Λόφου στη Ρώμη

Ρώμη: Από σήμερα 24 Νοεμβρίου 2023 έως τις 5 Μαΐου 2024, τα Μουσεία του Καπιτωλίου Λόφου – Villa Caffarilli στη Ρώμη θα υποδεχθούν για πρώτη φορά στην Ιταλία μια μοναδική έκθεση αφιερωμένη στον Φειδία, τον μεγαλύτερο αρχαίο Έλληνα γλύπτη της κλασικής εποχής που συνδέεται με την κατασκευή και τη διακόσμηση του Παρθενών.

του Κων/νου Τζιαμπάση*

Η έκθεση αφιερωμένη στον Φειδία θα καθοδηγήσει τους επισκέπτες να ανακαλύψουν την τέχνη του, ανατρέχοντας στη ζωή, την καριέρα και το ιστορικό-πολιτιστικό πλαίσιο στο οποίο εργάστηκε, μέσα από πολυμέσα, αρχαιολογικά ευρήματα, ελληνικά πρωτότυπα και ρωμαϊκά αντίγραφα, πίνακες ζωγραφικής, χειρόγραφα, σχέδια.

Εικ.2 Θραύσμα από την ζωφόρο του Παρθενώνα
Εικ.2 Θραύσμα από την ζωφόρο του Παρθενώνα / ΦΩΤΟ: Μουσείο Ακρόπολης/ΥΠΠΟ

Για την έκθεση συνεργάστηκαν σημαντικά ιταλικά  μουσεία και ιδρύματα όπως το Αρχαιολογικό Μουσείο της Μπολόνια, η Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ραβέννα, το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης και το Αρχείο Cambellotti το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με αντικείμενα που προέρχονται από το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών και το Μουσείο Ολυμπίας Πάνω από εκατό έργα από τα σημαντικότερα μουσεία στον κόσμο, όπως το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, , το Μουσείο Kunsthistorisches στη Βιέννη, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη , τα Μουσεία του Βατικανού, το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι,

Εικ.3 Ασπίδα της Αθηνάς Παρθένου, λεγόμενη stragford.Από την Αθήνα 3ου αι. μ.Χ.
Εικ.3 Ασπίδα της Αθηνάς Παρθένου, λεγόμενη stragford.Από την Αθήνα 3ου αι. μ.Χ. / ΦΩΤΟ:The Trustees of the British Museum

Ανάμεσα στα εκθέματα που εκτίθενται, ορισμένα αυθεντικά θραύσματα της ζωφόρου του Παρθενώνα, τα οποία δανείστηκαν εξαιρετικά από το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα και δεν είχαν φύγει ποτέ από την Ελλάδα, το αγγείο με τη γραφή «Φειδίου είμη» από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας, ένα από τα σπάνια προσωπικά αντικείμενα που ανήκαν σε διάσημη προσωπικότητα της αρχαιότητας και έχουν φτάσει έως σήμερα, το αντίγραφο της ασπίδας της Αθηνάς Παρθένου, η λεγόμενη ασπίδα Strangford – αντίγραφο ρωμαϊκής εποχής σε πεντελικό μάρμαρο του πρωτοτύπου που ανήκει στο άγαλμα της Αθηνάς από χρυσό και ελεφαντόδοντο και τοποθετημένο στο σηκό του Παρθενώνα – από τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, το χάλκινο αγαλματίδιο ενός τεχνίτη, από τα μέσα του 1ου αιώνα π.Χ., που πιθανώς απεικονίζει τον ίδιο τον Φειδία και προέρχεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, την κεφαλή της Αθηνάς Λημνιάς από μάρμαρο, αντίγραφο του Αυγουστά του πρωτοτύπου του Φειδία από το Δημοτικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Μπολόνια, τον Κώδικα του Χάμιλτον 254 (Staatsbibliothek zu Berlin), ένα χειρόγραφο του δέκατου πέμπτου αιώνα που περιέχει την πρώτη εικόνα του Παρθενώνα που έφτασε στην Ευρώπη, ένα σκίτσο που έγινε από τον ουμανιστή Ciriaco de’ Pizzicolli από την Ανκόνα.

Με την προώθηση της Roma Capitale, Department of Culture, Capitoline Superintendence of Cultural Heritage και επιμέλεια Claudio Parisi Presicce με τη διοργάνωση του Zètema Progetto Cultura, η έκθεση εγκαινιάζει τον κύκλο των πέντε εκθέσεων. Οι Μεγάλοι Καλλιτέχνες της Μεγάλης Ελλάδας που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του κοινού με του οι κυριότερους πρωταγωνιστές της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής.

*Ο  Κων/νος Χαρ. Τζιαμπάσης είναι αρχαιολόγος

Σχόλια

coffee berry
alexandrion carpathian 300x300cm(13.2.24)
ΛΟΓΟΣ
newsletter banner anagnostis