home design 800x400
home design 1170Χ320
ΦΟΔΣΑ ΤΕΧΑΝ banner 800x400
ΦΟΔΣΑ ΤΕΧΑΝ banner 1170x320

Επίδαυρος: Ενθουσιάστηκε το κοινό από την κλασσική παράσταση Αίας του Σοφοκλή

Χωρίς μικρόφωνα και μοντέρνες παρεμβάσεις η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Αργύρης Ξάφης
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου Αίαντας του Σοφοκλή 20220730

Δεν είχαν τελειωμό τα χειροκροτήματα του κοινού την Παρασκευή, στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στο τέλος της παράστασης Αίας του Σοφοκλή, που σκηνοθέτησε ο Αργύρης Ξάφης. Η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου ενθουσίασε τον κόσμο, για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως για την κλασσικό τρόπο που αποδόθηκε, χωρίς μικρόφωνα – αφού οι θεατές είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν την μοναδική ακουστική του Θεάτρου – και χωρίς νεοτερισμούς, που συνηθίζονται τα τελευταία χρόνια, στον ιερό αυτό χώρο.

Περισσότερη προσοχή σύμφωνα με πολλούς θεατές, θα έπρεπε να δοθεί στο σκηνικό. Το πλαστικό που χρησιμοποιήθηκε δεν άρεσε, αφού θύμιζε θερμοκήπιο.

Όπως έχει δηλώσει ο σκηνοθέτης «Υπάρχουν συμβάσεις που έχουν καθιερωθεί μέσα στα χρόνια για το πως πρέπει να είναι μια παράσταση αρχαίου δράματος που δεν συμφωνώ και δεν θα ακολουθήσω. Παρόλα αυτά, είμαι ένας μέτριος άνθρωπος, δεν είμαι ήρωας όπως αυτοί στα έργα, επιπλέον με νοιάζει να είμαι ειλικρινής και όχι δήθεν. Οπότε θα δείτε σίγουρα μια ευθεία παράσταση, με αποφασιστικότητα και όσο θάρρος μπορώ να έχω στο να είμαι ειλικρινής απέναντι σας. Τέλος έχουμε δουλέψει πολύ πάνω στην δραματουργία του κειμένου, έχουμε επέμβει, χωρίς να έχουμε αφαιρέσει κάτι».

Στην παράσταση που παρακολούθησε την Παρασκευή πλήθος κόσμου, μεταξύ των οποίων και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ο Σοφοκλής τοποθετεί στο κέντρο της τραγωδίας του έναν ήρωα που αδυνατεί να συμβαδίσει με το περιβάλλον και την εποχή του. Ενώ ο κόσμος αλλάζει ραγδαία, ενώ όρκοι καταπατούνται και το ατομικό συμφέρον διαμορφώνει τις σχέσεις, ενώ μια νέα πιο «δημοκρατική» κοινωνία των πολιτών αναδύεται, ο Αίας στέκει αμετακίνητος. Όταν με δόλο του στερούν τα όπλα του Αχιλλέα, την πιο μεγάλη αναγνώριση της πολεμικής του αρετής, τον κυριεύει η επιθυμία να εκδικηθεί όσους τον αδίκησαν. Η θεά Αθηνά του θολώνει το μυαλό και στρέφει τη μανία του στα κοπάδια και τους επιστάτες τους. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί την πλάνη του, το να συνεχίσει να ζει με αυτή την ντροπή μοιάζει αδύνατο, η ταυτότητά του έχει χαθεί. Ο χρόνος του έχει τελειώσει. Ο Αίας πεθαίνει και μαζί του τελειώνει μια εποχή. Η νέα εποχή που αρχίζει μοιάζει πιο πολύ με έναν βαθύ άχρονο χειμώνα πένθους και γύρω από τον αυτόχειρα ένα νέο αμετακίνητο πλέγμα ανθρώπων εγκλωβίζεται και αποκαλύπτεται.

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει την τραγωδία του Σοφοκλή Αίας σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη, που κατεβαίνει για πρώτη φορά ως σκηνοθέτης στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και απόψε Σάββατο 30 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.

Σχόλια

Ένα σχόλιο

  1. Ξεκινώντας από τα θετικά, ο φωτισμός ήταν πολύ καλός όπως και η απόδοση των ρόλων από τους ηθοποιούς.
    Στα αρνητικά , τα σκηνικά ήταν απαράδεκτα, ενα θερμοκήπιο στη μέση της ορχήστρας με πλαστικό κάλυμμα και ο νεκρός Αίαντας σκεπασμένος πάλι με πλαστική μεμβράνη. Θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν γάζα αντί για πλαστικό. Η ενδυμασίες επίσης ήταν απαράδεκτες. Οι ηθοποιοί φορούσαν παντελόνια και γραβάτα και απ’ έξω καλύπτονταν με μανδύα. Χρειάζεται σεβασμός στον αρχαιο αυτό χώρο. Ο θεατής έρχεται για να δει μια αρχαία παρασταση και όχι μια καρικατούρα.

alexandrion carpathian 300x300cm(13.2.24)
coffee berry
ΛΟΓΟΣ
newsletter banner anagnostis