home design800Χ400

home design 1170Χ320

Ναύπλιο: Μόνο με αρχιτεκτονικό διαγωνισμό η ανάπλαση στο Πάρκο Κολοκοτρώνη

banner efxes anagn

Πάρκο Κολοκοτρώνη

Μετά από αίτηση του, η τοπική παράταξη του Ναυπλίου «Ανάπλι εμπρός!» έλαβε τα πρακτικά της κοινής τηλεδιάσκεψης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) με το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (σπάνια και μόνον για εξαιρετικά ζητήματα  συνεδριάζουν μαζί τα δύο αυτά ανώτατα συμβούλια) που έγινε τον περασμένο  Δεκέμβριο, με θέμα την κήρυξη του Πάρκου Κολοκοτρώνη ως μνημείου, όπερ και ομόφωνα αποφασίστηκε.

Στην συνεδρίαση αυτή παρενέβη και ο Δήμαρχος Ναυπλιέων Δημήτρης Κωστούρος.

Όπως αναφέρει η παράταξη «Ανάπλι Εμπρός!»:

«Τα πρακτικά της ιστορικής για την πόλη μας απόφασης έχουν ιδιαίτερη σημασία, αφού τελικά μέσα από τις τοποθετήσεις και κυρίως μέσα από τον διάλογο που αναπτύχθηκε αναδείχθηκαν απόψεις και λογικές για το πως παρεμβαίνουμε σε Πάρκα και σε ιδιαίτερα σημεία μιας από τις πιο εκπληκτικές παραδοσιακές και διατηρητέες και ιστορικές πόλεις της Ελλάδας, όπως το Ναύπλιο.

Σας παραθέτουμε χωρίς δικό μας σχολιασμό (για να κρίνετε μόνοι σας) την αρχή της εισήγησης και όλο τον διάλογο που αναπτύχθηκε μεταξύ του κ. Δημάρχου και κάποιων εκ των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ)».

Τα πρακτικά

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παρακαλώ η κα Καράνη την εισήγηση.

 Ι. ΚΑΡΑΝΗ (Αρχιτέκτων Μηχανικός. Προϊσταμένη του Τμήματος Προστασίας και Διαχείρισης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων και Μνημείων Τεχνικού Πολιτισμού και Ιστορικών Τόπων του Υπουργείου Πολιτισμού) : Μετά από αίτημα της Δημοτικής Παράταξης «Ανάπλι Εμπρός» του Δήμου Ναυπλιέων για χαρακτηρισμό του Πάρκου και αίτημα του Δήμου Ναυπλίου για την ανάπλαση του εν θέματι Πάρκου, η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Δυτικής Ελλάδας Πελοποννήσου και Νοτίου Ιονίου με το με αρ.πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ΔΠΑΝΣΜ/429941/48686/3644/17-8-20 έγγραφο, διαβίβασε στην Υπηρεσία μας λόγω αρμοδιότητας, τον σχετικό με το θέμα φάκελο, με συνημμένες

τις απόψεις της, για τον χαρακτηρισμό ή μη ως νεώτερου μνημείου του Πάρκου

Κολοκοτρώνη στο Ναύπλιο Π.Ε. Αργολίδας,……….

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ ( καθηγητής αρχιτεκτονικής και αστικού σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Πατρών): Ήθελα, κ. Δήμαρχε, να σας ρωτήσω, η μελέτη η οποία ήταν και η αφορμή για να γίνει αυτή η συζήτηση και να προκληθεί η κήρυξη με την οποίοι όλοι τελικά συμφωνούν, έχει προκύψει με ποια διαδικασία;

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Η μελέτη, με το Δημοτικό Συμβούλιο και σε συνεργασία με την τοπική Εφορεία Αρχαιοτήτων

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Υπήρξε διαγωνισμός αρχιτεκτονικός ή τεχνικός; Ή κατ’ ανάθεση;

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Κατ’ ανάθεση.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Φαντάζομαι ξέρετε τη νομοθεσία και τις υπουργικές αποφάσεις, που επιβάλλουν σε αυτές τις περιπτώσεις την προκήρυξη διαγωνισμού.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Σε ποιες περιπτώσεις;

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Σημαντικών παρεμβάσεων στις πόλεις, σημαντικών κτηρίων

 Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Λέω απλά ότι αρχιτεκτονικά δεν αλλάζουμε σχεδόν τίποτα.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Το σχεδόν είναι το πρόβλημα, από ό,τι καταλαβαίνω.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Αυτό είναι στην κρίση σας. Εκεί θέλει κουβέντα, αυτή τη στιγμή. Αν θέλετε, την κάνω. Δεν έχω κανένα πρόβλημα. Οτιδήποτε μελετάμε, το βάζουμε στην κρίση του Υπουργείου Πολιτισμού και της Εφορείας Αρχαιοτήτων, για παρατηρήσεις, για διορθώσεις, για αφαιρέσεις, για προσθέσεις, για όλα αυτά που μου λέτε.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Δεν σας είπα αυτό. Η διαδικασία του διαγωνισμού σημαίνει ότι όποιος έχει μία καλή ιδέα, την καταθέτει. Και μεταξύ αυτών των καλών ιδεών διαλέγει κανείς την καλύτερη. Η διαδικασία που αναθέσατε εσείς σημαίνει ότι παίρνουμε μία ιδέα, που μπορεί η ποιότητά της να είναι από αρίστη μέχρι χειρίστη, και μετά την υποβάλλουμε σε κριτική για να τη διορθώσουν. Καταλαβαίνετε ότι είναι άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Το ένα είναι να κάνετε μία θεραπεία σε κάτι, το άλλο είναι να διαλέξετε εξαρχής κάτι κατά το δυνατόν υγιές. Είναι δύο διαφορετικές διαδικασίες. Η μία διαδικασία εξασφαλίζει ασφαλώς ποιότητα, η οποία στη συνέχεια βεβαίως ελέγχεται για κάποια ειδικά στοιχεία. Η άλλη εξασφαλίζει το ανεκτό. Είναι δύο διαφορετικοί στόχοι. Και αυτό το λέω μόνο και μόνο διότι, επειδή προφανώς θα κηρυχθεί η πλατεία διατηρητέα αφού όλοι συμφωνείτε και οι εισηγήσεις είναι αυτές, ωστόσο το πώς θα παρέμβετε στη συνέχεια, έχει και αυτό σημασία. Δεν είναι το ίδιο να έχετε μία πρόταση η οποία μετά να έρχεται για διορθώσεις, εγκρίσεις και το να έχετε την καλύτερη μεταξύ των διαθεσίμων, μεταξύ πολλών διαθεσίμων, και να διαλέξετε αυτήν και να προχωρήσετε με αυτήν. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. πράγματα.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Ναι, μόνο που εμείς δεν έχουμε προχωρήσει σε τροποποιήσεις αρχιτεκτονικές του πάρκου. Έχουμε σεβαστεί απόλυτα τον αρχιτεκτονικό του σχεδιασμό. Το περισσότερο βάρος έχει πέσει στα φυτοτεχνικά, φωτοτεχνικά, και στην αλλαγή των υποδομών που υπάρχουν μέχρι τώρα.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Ξαναλέω. Μικρή ή μεγάλη διαφοροποίηση προκειμένου περί σημαντικών έργων, γίνεται, βάσει των υπουργικών αποφάσεων που ισχύουν, με διαγωνισμό. Αυτό δεν συναρτά το αν κάνετε μικρές ή μεγάλες αλλαγές. Μόνο εάν κάνετε συντήρηση δεν χρειάζεται ο διαγωνισμός.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Στην ουσία αυτό είναι, σε μία περιοχή γύρω από ένα μνημείο.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Ναι, τέλος πάντων, νομίζω ότι δεν μπόρεσα να σας δώσω να καταλάβετε.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Όχι, μου δώσατε, κατάλαβα πάρα πολύ καλά, αλλά δεν μπορώ να πω ότι ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός μπορεί να εξασφαλίζει κάτι το οποίο μετά δεν θα πάει για έγκριση και δεν θα δεχθεί διορθώσεις.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Όχι, αλλά σας ξεκινάει από ένα άλλο επίπεδο.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Επειδή το παίρνετε αυτό ως δεδομένο, ξαναλέω ότι οποιοσδήποτε αρχιτεκτονικός διαγωνισμός γίνει, πάλι θα έχει ακριβώς την ίδια πορεία ο μελετητής και η μελέτη, για να έρθει πάλι να δεχθεί διορθώσεις, παρατηρήσεις, εγκρίσεις ή μη εγκρίσεις.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Ναι, αλλά θα ξεκινάει από άλλο επίπεδο.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Το οποίο, νομίζω, πολλές φορές μπορεί να μην είναι και αντικειμενικά υψηλότερο.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Όχι, εσείς εξασφαλίσατε μία μελέτη, η οποία θα μπορούσε μεν να πάρει το πρώτο βραβείο, αλλά θα μπορούσε να πάρει και το τελευταίο ή να μην πάρει τίποτα.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Πολλές φορές επιλέγουμε και τους συνεργάτες μας με το αν έχουν κάνει δουλειές αντίστοιχες, καλές, καλύτερες ή χειρότερες.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Ναι. Αυτοί οι συνεργάτες που επιλέγετε, μπορούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό εφόσον τον προκηρύξατε, και να συμμετάσχει και όποιος άλλος, ο οποίος, κανείς δεν αποκλείει ότι θα κάνει κάτι καλύτερο.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Αυτό θεωρώ ότι είναι υποκειμενικό, όμως.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Όχι, καθόλου υποκειμενικό.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Γιατί όταν κάνω ένα διαγωνισμό για μία φωτοτεχνική μελέτη, μπορεί να μην έρθει ο φωτοτέχνης που εμείς έχουμε επιλέξει και μπορεί να έχει αγγίξει τα μεγαλύτερα μνημεία της Ελλάδας για να φωτίσει. Χωρίς να είμαι απόλυτος.

Γ. ΠΑΝΕΤΣΟΣ: Ναι, αλλά δικαιούται να έρθει, δικαιούστε να τον καλέσετε, να τον ειδοποιήσετε.

Ε. ΧΟΛΕΒΑ (Αρχιτέκτονας Μηχανικός – Πολεοδόμος, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Θα συμφωνήσω και θα ενισχύσω την άποψη του κ. Πανέτσου. Πρόκειται περί υποχρέωσης η διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για κοινόχρηστους χώρους, πλατείες, αναπλάσεις και σημαντικούς πόλους αναφοράς μέσα στην πόλη. Επομένως, δεν είναι δυνητικό, μπορώ ή μπορώ όχι. Τώρα, όσον αφορά στο ότι είπε ο Δήμαρχος ότι έτσι και αλλιώς και το αποτέλεσμα του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, πάλι θα περάσει από επιτροπή, πάλι θα έρθει σε συμβούλια. Αυτό είναι γεγονός. Αλλά, θα έχει υποστεί πρώτα ένα φίλτρο κριτικής επιτροπής. Και στη συνέχεια, το αποτέλεσμα εντός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού επιδέχεται και παρεκκλίσεων, οι οποίες και αυτές είναι παρεκκλίσεις που προτείνονται πάλι εγκρίνονται από συμβούλια. Αλλά είναι μέσα στο παιχνίδι και οι παρεκκλίσεις σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Απλώς η διαδικασία είναι αυτή και πρέπει να τηρείται οριζόντια, εάν συμφωνήσουμε ότι πρόκειται για αξιόλογο τεχνικό έργο. Εάν πρόκειται για συντήρηση και αλλάζει η φύτευση, αυτό είναι προς συζήτηση, την οποία μπορούμε να κάνουμε.

Ι. ΚΑΡΑΝΗ: Ήθελα να πω, επειδή υπάρχει όλη αυτή η συζήτηση, θα ήταν χρήσιμο, κ. Δήμαρχε, να αναφέρετε τις ειδικότητες των μηχανικών που έλαβαν μέρος σε αυτή τη μελέτη, για να διευκρινιστεί λίγο καλύτερα.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Θα συζητήσουμε τη μελέτη σήμερα;

Ι. ΚΑΡΑΝΗ: Όχι, αλλά επειδή τίθεται θέμα.

Δ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ: Τότε ας το αφήσουμε καλύτερα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ωραία. Αν θέλετε. Αν δεν θέλετε, κ. Δήμαρχε, δεν υπάρχει λόγος.

Ι. ΑΙΣΩΠΟΣ (Καθηγητής Αρχιτεκτονικού και Αστικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Πατρών): Απλώς ήθελα να διευκρινίσω σε συνέχεια των σχολίων της κα Χολέβα και του κ. Πανέτσου, ότι αφορά συγκεκριμένη υπουργική απόφαση. Είναι στο ΦΕΚ 1427/16-06-2011, κ. Δήμαρχε, Άρθρο 2, όπου αναφέρει ότι όλοι οι φορείς, οι δημόσιοι φορείς, είναι υποχρεωμένοι να προκηρύσσουν υποχρεωτικά για μελέτες ή σχέδια ιδεών κάθε αξιόλογου τεχνικού έργου, εφόσον πρόκειται περί σημαντικών πάρκων, αλσών και εθνικών δημοτικών κήπων, είναι η περίπτωση αυτή, υπερτοπικής ή ιστορικής σημασίας πλατειών, οδών, πεζοδρόμων και παραλιακών περιοχών. Άρα νομίζω αφορά ακριβώς αυτή την περίπτωση που εξετάζουμε. Επομένως, ο νόμος είναι, νομίζω, πολύ σαφής και δεσμευτικός ως προς την υποχρέωσή σας ως Δημοτική Αρχή να προβείτε σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό εφόσον προτίθεστε να προχωρήσετε σε ανάπλαση της πλατείας.

Στο σημείο αυτό αποσυνδέεται και αποχωρεί από την τηλεδιάσκεψη ο κ. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, Δήμαρχος Ναυπλιέων”

(Η συνημμένη εικόνα είναι ένα μικρό απόσπασμα ενός από τα σχέδια Πικιώνη για το Πάρκο Κολοκοτρώνη).

Σχόλια

newsletter banner anagnostis